اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

دو مقام عالی رتبه افغان 'به دليل جاسوسی' اخراج شدند

   آقای کرزی گفت نسبت به کسانی که مرتکب جاسوسی برای کشورهای خارجی شوند، اغماض نخواهد کرد

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان دو مقام عالی رتبه دولتی را که به گفته او در حين جاسوسی برای خارجيان به دام افتاده اند، اخراج کرده و هشدار داده است که از تخلفات کسانی که مرتکب چنين اعمالی شوند، چشم پوشی نخواهد کرد.

آقای کرزی که اين خبر را در ديدار با اعضای پارلمان تازه افغانستان اعلام کرد، نام اين دو مقام را که "بسيار بلندپايه" توصيف کرد، فاش نساخت اما گفت کسانی که برای کشورهای خارجی جاسوسی کنند، "افشا و محاکمه" خواهند شد.

آقای کرزی گفت که اين دو مقام معزول، بر مبنای شواهد محکم و قابل اطمينانی مجازات شده اند.

او افزود: "اگر حتی بر مبنای شواهد ضعيف تر، مشخص شود که کسی برای کشورهای خارجی جاسوسی می کند، تصوير او در شبکه تلويزيون ملی نمايش داده می شود و محاکمه خواهد شد."

ريشه "خارجی" ناآرامی ها

آقای کرزی در ديدار با اعضای انتصابی و انتخابی پارلمان، "قدرتهای خارجی" را مسبب ناآرامی و خشونتهای چند دهه اخير در افغانستان دانست اما به نام کشور مشخصی اشاره نکرد.

او گفت برخی از افغانها برای دست يافتن به پول "ابزار دست خارجيان می شوند تا به ناآرامی در اين کشور استمرار دهند."

آقای کرزی اظهار داشت که در دهه های گذشته، جنگهای قومی و مذهبی در افغانستان جريان نداشته بلکه "دخالت کشورهای ديگر و مداخله بيگانگان" بوده که اين کشور را ناآرام کرده است.

او در جمع اعضای پارلمان افغانستان گفت: "البته، ما می دانيم که برخی افغانها در اين جنگها دخالت داشتند و از بيگانگان پول گرفتند و در جهت منافع بيگانگان کار کردند."

آقای کرزی گفت افغانها بايد گذشته را فراموش کنند و به دنبال پيشرفت آينده کشورشان باشند.

تداوم شورشها

دولت آقای کرزی از سال 2001، پس از آن به قدرت رسيد که ائتلافی نظامی به رهبری آمريکا، نيروهای طالبان را سرنگون کرد.

در حالی که نخستين پارلمان انتخابی افغانستان پس از سه دهه، هفته گذشته در کابل افتتاح شد، نيروهای طالبان همچنان به شورش خود عليه دولت کرزی ادامه می دهند.

يک روز پيش از سخنرانی تازه آقای کرزی، افرادی که منتسب به طالبان دانسته شدند، با کمين بر سر راه يک کاروان پليس در استان غربی فراه، دو مامور پليس و دو رهبر قبايل محلی را ربودند.

در رويداد جداگانه ای، مقامات دولتی گفتند که چهار رزمنده شورشی روز شنبه با انفجار مينی که قصد کار گذاشتن آن را داشته اند، کشته شدند.

حدود 20 هزار سرباز از نيروهای بين المللی که بيشتر آنها آمريکايی هستند، همچنان در افغانستان استقرار دارند تا شورشها را فروبنشانند.  

پارلمان افغانستان رسما افتتاح شد

    انتخابات پارلمانی افغانستان در سپتامبر سال جاری ميلادی برگزار شد

اولين اجلاس "شورای ملی" افغانستان (پارلمان) پس از حدود سی سال صبح روز دوشنبه، ۱۹ دسامبر، در ساختمان موقت پارلمان در جاده دارالامان، در جنوب شهر کابل، با تلاوتی از آيات قرآن و نواختن سرود ملی اين کشور رسما افتتاح شد.

نمايندگان انتخابی و انتصابی پارلمان افغانستان در اين مراسم در برابر قانون اساسی و ساير قوانين جاری در اين کشور سوگند وفاداری ياد کردند.

ديک چنی، معاون رييس جمهور آمريکا، از جمله دهها مهمان خارجی است که در اين مراسم شرکت کرده است. به علاوه، تمامی اعضای کابينه افغانستان و شماری از رهبران ارشد جهادی اين کشور نيز در اين مراسم شرکت کرده اند.

حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان که پارلمان کشورش را رسما افتتاح کرد گفت که اميدوار است اعضای اين پارلمان "خدمت به مردم" را در صدر فهرست برنامه های کاری خود قرار دهند.

او گفت: "اين مجمع (پارلمان) نشان با افتخار حاکميت مجدد مردم افغانستان به سرنوشت کشورشان است."

آقای کرزی تاکيد کرد که افغانستان امروز دوباره به خانه مشترک تمامی شهروندان اين کشور تبديل شده است و نماينده های مردم می توانند گرد هم جمع شده و در مورد مسايل مهم کشورشان تصميم گيرند.

رييس جمهور افغانستان در سخنان افتتاحيه خود به آنچه ظرف چهار سال گذشته در اين کشور انجام شده است، اشاره کرد و از برنامه های مهمی ياد کرد که دولت افغانستان ظرف اين مدت با آن روبرو بوده است.

سياست خارجی

آقای کرزی، بيرون آوردن افغانستان از "انزوای جهانی" و احيای مناسبات ديپلماتيک با کشورهای جهان را بخش مهمی از سياست خارجی کشورش دانست.

او در اين زمينه به ويژه کشور همسايه پاکستان را "دوست و همکار" افغانستان خواند و گفت که مردم افغانستان همکاری های کشور پاکستان را هيچگاه فراموش نخواهند کرد.

آقای کرزی تاکيد کرد که ادامه همکاری ميان دو کشور افغانستان و پاکستان، به سود هر دو کشور خواهد بود و اين همکاری در مبارزه مشترک عليه تروريسم نيز موثر واقع خواهد شد.

رييس جمهور افغانستان خطاب به اعضای پارلمان کشورش گفت: "مناسبات ميان افغانستان و پاکستان بايد بر پايه احترام دوجانبه و اصل عدم مداخله در امور يک ديگر، گسترش يابد."

آقای کرزی همچنين ادامه مناسبات خوب کشورش با ساير کشورهای جهان را برای آينده افغانستان مفيد خواند و گفت که ظرف چهار سال گذشته تلاش های او همواره روی اين موضوع متمرکز بوده است که افغانستان دارای سياست خارجی فعال و دوستانه با تمامی کشورها شود.

حل بحران امنيتی

رييس جمهور افغانستان اگرچه تقويت نيروهای امنيتی، ارتش و پليس، را در زمينه تامين صلح و ثبات در اين کشور مهم خواند اما تاکيد کرد که تنها اتکا به نيروی نظامی نمی تواند معضل امنيتی در اين کشور را حل کند.

او گفت: "ما بايد به افرادی که تمايل به ترک جنگ دارند، فرصت دهيم به برنامه های صلح آميز بپيوندند."  

گشايش رسمی پارلمان افغانستان، بخش مهم و آخرين مرحله از توافقات بن است که بيش از چهار سال پيش پس از فروپاشی رژيم طالبان در اين کشور به اجرا درآمد

آقای کرزی با استفاده از فرصت از مخالفان مسلح کشورش نيز تقاضا کرد اسلحه خود را به زمين گذاشته و در بازسازی اين کشور سهيم شوند.

رييس جمهور کرزی، در عين حال به همکاری و همآهنگی ميان دولت و پارلمان افغانستان تاکيد کرد و گفت که بدون همآهنگی در کار اين دو نهاد، مبارزه با چالش های که سر راه انکشاف افغانستان قرار دارد، ناممکن خواهد بود.

او تروريسم، کشت و توليد مواد مخدر، فساد، و آنچه قانون شکنی می خواند، را از مشکلات اصلی موجود در افغانستان دانست و خواستار مبارزه جدی و يک دست کشورش عليه اين مشکلات شد.

حامد کرزی، در پايان سخنان خود افغانستان را کشوری توصيف کرد که از ميان "خاکستر تجاوز و تحقير" سر بلند کرده است.

آقای کرزی که تقريبا می گريست و مشت روی ميز می کوفت خطاب به اعضای پارلمان کشورش گفت: "ما امروز حق داريم از همين جا به همه آنانی که در نابودی اين آب و خاک تلاش کردند اعلام کنيم که اين سرزمين تا جاودان زنده خواهد بود."

او گفت مهم ترین اصل در پیروزی افغانستان در شرایط کنونی "عشق به دین و وطن" است که باید با پرورش این حس، به اهداف خود در جهت بازسازی و ترقی افغانستان دست یابیم.

"پايان توافقات بن"

گشايش رسمی پارلمان افغانستان، بخش مهم و آخرين مرحله از توافقات بن است که بيش از چهار سال پيش، پس از فروپاشی رژيم طالبان در اين کشور به اجرا درآمد.

پارلمان افغانستان که در قانون اساسی اين کشور "شورای ملی" خوانده شده است متشکل از دو مجلس است: مجلس نمايندگان (ولسی جرگه) و مجلس سنا (مشرانو جرگه.)

انتخابات پارلمانی افغانستان در سپتامبر سال جاری ميلادی برگزار شد.

روز دوشنبه (۱۹ دسامبر) از سوی دولت افغانستان تعطيل عمومی اعلام شده است.

آغاز به کار پارلمان در حال حاضر به يک منبع اميد برای افغانها تبديل شده است.

جنگ های دوامدار دلسردی نسبت به امور جاری سياسی را در ميان بيشتر افغانها افزايش داده و حالا تصور آن وجود دارد که ممکن است پارلمان، تکانه جديدی در حيات سياسی آنان شود.

هرچند نگرانی در اين مورد که پارلمان خود منبع تنش باشد نيز اندک نيست.

ولی حالا بايد منتظر ماند و ديد که پارلمان، چه نقشی را در افغانستان بازی خواهد کرد؟

آيا به سوی قومگرايی و مسايل سمتی متمايل خواهد شد و يا با يک تحرک مثبت، مناسبات سياسی در اين کشور را متحول خواهد کرد.

قرار است روز سه شنبه، ۲۰ دسامبر، اعضای پارلمان افغانستان اولين جلسه کاری خود را در مقر پارلمان اين کشور برگزار کنند.

يونس قانونی رييس مجلس نمايندگان افغانستان شد

محمد يونس قانونی، رهبر حزب افغانستان نوين، با به دست آوردن ۱۲۲ رای به عنوان رييس مجلس نمايندگان (ولسی جرگه) افغانستان انتخاب شد.

عبدالرسول سياف، رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان، که رقيب اصلی آقای قانونی در اين رای گيری به شمار می رفت، ۱۱۷ رای آورد.

افزون بر آقایان قانونی و سياف، نورالحق علومی، سيد اسحق گيلانی، شکريه بارکزی، صفيه صديقی و قدريه يزدان پرست نیز نامزدهای احراز پست رياست مجلس نمايندگان افغانستان بودند.

در دور اول رای گيری، محمد يونس قانونی ۱۰۸ رای گرفت و عبدالرسول سياف ۸۸ رای برد.

در این دور، سيد اسحق گيلانی، ۱۶ رای، نورالحق علومی، ۱۲ رای، شکريه بارکزی، ۹ رای، قدريه يزدان پرست، ۶ رای و صفيه صديقی، ۵ رای آوردند.

بر اساس قانون انتخابات، برای احراز پست رياست مجلس نمايندگان، دريافت دست کم ۵۱ درصد کل آرا نياز است و در اولين دور اين رای گيری، هيچکدام از نامزدها نتوانستند حدنصاب را تکميل کند.

دور دوم رای گيری بلافاصله آغاز شد و در اين مرحله، تنها آقايان قانونی و سياف به رقابت پرداختند.  

محمد محقق به نفع عبدالرسول سياف از نامزدی رياست مجلس نمايندگان کناره گيری کرده بود

انتخابات برای تعيين رييس مجلس نمايندگان افغانستان، چهارشنبه، ۲۱ دسامبر، پس از بحث های طولانی در مورد شيوه ای برگزاری اين انتخابات، برگزار شد.

اختلاف نظر در اجلاس روز چهارشنبه، اين بود که آيا قبل از برگزاری انتخابات طرزالعمل (آيين نامه) کاری به تصويب اعضای مجلس نمايندگان برسد و يا اين کار به بعد از انتخاب رييس موکول شود.

سرانجام، شيوه دوم به اجرا درآمد و قرار شد پس از تعيين هيات رييسه مجلس نمايندگان، آيين نامه کاری اين مجلس تصويب شود.

آقای قانونی، در نامزدی خود برای احراز مقام رياست مجلس نمايندگان، به ویژه حمايت برهان الدين ربانی، رييس جمهور پيشين افغانستان را با خود داشت.

آقای ربانی که از نامزدهای احراز اين مقام بود، اخيرا به نفع آقای قانونی انصراف داد و حمایت خود را از او اعلام کرد.

در اين ميان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت افغانستان از نامزدی خود برای مقام رياست مجلس نمايندگان، به سود عبدالرسول سياف کنار رفت و نامزدی خود برای معاونت اين مجلس را اعلام کرد.

قرار است، در اجلاس بعدی مجلس نمایندگان افغانستان، معاونان این مجلس از طريق رای گیری سری انتخاب شوند.

قانونی کيست 

يونس قانونی در انتخابات رياست جمهوری افغانستان، بيش از شانزده درصد رای آورد

يونس قانونی، رهبر حزب افغانستان نوين، چهل و هفت ساله و متولد ولايت پنجشير است.

آقای قانونی که تاجيک است، از رهبران ميانه رو مجاهدين افغانستان در دوران حضور ارتش شوروی در اين کشور و سالهای مقاومت عليه گروه بنيادگرای طالبان بود.

 

او از مذاکره کنندگان اصلی در جلسه مشترک گروههای افغان و سازمان ملل متحد در شهر بن آلمان بود.

يونس قانونی در دولت موقت افغانستان به رهبری حامد کرزی وزير داخله (کشور) بود و در دولت انتقالی اين کشور، وزير آموزش و پرورش و مشاور امنيت ملی رييس دولت شد.

آقای قانونی در نخستين انتخابات رياست جمهوری افغانستان که در ماه اکتبر سال گذشته ميلادی برگزار شد، رقيب سرسخت حامد کرزی بود و موفق شد يک ميليون و سيصد هزار رای (3/16 درصد کل آرا ) را از آن خود کند.

او در تبليغات انتخاباتی خود، با طرح "دکترين نوين افغانستان"، بر قانونمندی، شايسته سالاری، مردم سالاری و پاسخگويی دولت به نهادهای ملی مانند پارلمان تاکيد داشت.

آقای قانونی زمانی نامزدی خود برای پست رياست جمهوری را اعلام کرد که حامد کرزی رييس دولت انتقالی افغانستان، شخص ديگری را به جای مارشال قسيم فهيم، ديگر فرمانده ارشد مجاهدين، به معاونت خود در دولت منتخب برگزيد.

مارشال فهيم ديگر هم رزم آقای نونی نيز، هم اکنون در جمع نمايندگان انتصابی حامد کرزی رييس جمهوری، وارد مجلس سنای افغانستان شده است.

مجددی رييس سنای افغانستان شد 

  صبغت الله مجددی در نخستين نشست کاری پارلمان افغانستان، به عنوان رييس مجلس سنا انتخاب شد.

آقای مجددی، از نمايندگان انتصابی سنای افغانستان است که توسط حامد کرزی رييس جمهور اين کشور به پارلمان فرستاده شده است.

سنای افغانستان (مشرانو جرگه) با 102 نماينده انتصابی و انتخابی، در کنار مجلس نمايندگان (ولسی جرگه)، پارلمان افغانستان را تشکيل می دهد.

برای احراز مقام رياست مجلس سنا، صبغت الله مجددی، باختر امين زی و انجنيرعارف نامزد بودند.

در رای گيری برای انتخاب رييس مجلس سنا، صبغت الله مجددی ۵۰ رای دريافت کرد و پس از او، آقای امين زی ۲۷ رای و انجنير عارف ۲۵ به دست آوردند.

بر اساس آيين نامه موجود، رييس مجلس سنا، بايد دست کم ۵۱ به دست آورد، اما از آنجايی که رای آقای مجددی کمتر حدنصاب بود، آقای امين زی از رای خود به نفع آقای مجددی انصراف داد.

در اثر بارش برف در افغانستان مهاجران افغاني به پيشاور بازگشتند

كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در اسلام‌آباد اعلام كرد در اثر بارش برف و سرماي شديد در افغانستان تعدادي از مهاجران افغاني به پيشاور مركز ايالت سرحد پاكستان بازگشتند.

اين كميساريا روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌اي افزو

يونيسف خواستار كمك پارلمان جديد افغانستان به كودكان اين كشور شد

صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) روز دوشنبه و همزمان با گشايش رسمي مجلس جديد افغانستان، از نمايندگان مجلس اين كشور خواست رسيدگي به مسائل كودكان و زنان را در صدر اولويت‌هاي كاري خود قرار دهند.

"برنت آسن" نماينده يونيسف درافغانستان درخواست مذكور را در قالب نامه‌اي در اختيار ‪ ۲۴۹نماينده مجلس ملي اين كشور قرار داد.

يونيسف در اين نامه تصريح كرده است كه بسياري از مردم افغانستان اميد دارند كه مجلس ملي جديد و شوراهاي استاني به مسائلي همچون آموزش، بهداشت و احياي اقتصادي توجه كنند.

درنامه يونيسف تاكيد شده‌است كه كودكان بيش از ديگر اقشار افغانستان نيازمند ياري هستند و هم اكنون بيش از دو ميليون كودك در سنين آموزش ابتدايي، در مدارس ثبت نام نكرده‌اند كه بيش از نيمي از آنان را دختران تشكيل مي‌دهند.

يونيسف خطاب به نمايندگان مجلس افغانستان نوشته است كه روزانه بيش از ‪ ۶۰۰كودك زير پنج سال به خاطر بيماري‌هاي قابل درمان و دست كم ‪ ۵۰زن به دليل عواقب بارداري و حين زايمان جان خود را از دست مي‌دهند.

اين سازمان همچنين فهرستي جداگانه از نيازهاي كودكان و زنان هر استان را در اختيار نمايندگان قرار داده تا دراولويت كاري خود قرار دهند.

يونيسف قراراست از ماه ژانويه (ديماه) برنامه جديد سه ساله خود را با همكاري دولت افغانستان و با هدف مقابله با مرگ و مير كودكان و ميزان اندك اشتغال به تحصيل دختران در مدارس، آغاز كند.

فرمانده آمريكايي سابق زندان ابوغريب: هنوز در زندان هاي عراق شكنجه وجود دارد

به نقل از خبرگزاري فرانسه از سائوپولو، سرهنگ جانيس كارپينسكي در پاسخ به پرسشي درباره ادامه شكنجه در زندان ابوغريب گفت: «بله، زيرا سربازان و افسراني كه از آنجا برگشته‌اند، قسم مي خورند كه شاهد شكنجه بوده و مجبور شده اند بپذيرند، سربازان آنان مرتكب خشونت شوند.»

وي افزود: «شكنجه ها ادامه دارند، زيرا دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا و استيفن كامبون كارشناس اطلاعاتي او همواره معتقدند كه اين افراد تروريست هستند و يا اطلاعاتي را در خصوص تروريست‌ها در اختيار دارند و تنها راه كسب اين اطلاعات شكنجه است.»

اين فرمانده زن آمريكايي تصريح كرد: «كارشناسان بازجويي مي گويند، شكنجه كارساز نيست، اما به نظر مي رسد پنتاگون ديدگاه خاص خود را دارد و از آنچه مي گويد عقب نشيني نمي كند.»

سرهنگ كارپينسكي افزود: «حدود 80 درصد از زندانيان ابوغريب بيگناه هستند و كمترين اطلاعاتي را در خصوص تروريست‌ها و مسايل مربوط به آنها در اختيار ندارند.»

جنيس كارپينسكي تصريح كرد: «دولت آمريكا با عدم اعزام 100 هزار سرباز ديگر به عراق در ژوئن سال 2003 براي مبارزه با تروريست‌ها مرتكب اشتباه شد.»

يك نهاد مدني مسيحي، ادعاي پيروزي بوش را در عراق به چالش كشيد

يك نهاد مدني مسيحي درانگليس اظهارات اخير "جورج بوش" رييس جمهوري آمريكا را كه مدعي پيروزي در عراق شده بود، به چالش كشيد.

به گزارش روز دوشنبه نشريه "اكليسا" ارگان فعالان مسيحي انگليس، مشاهدات نهاد مدني "گروههاي صلح‌آوران مسيحي" حاكيست كه واقعيت‌ها در عراق به گونه ديگري است و كاملا با آنچه كه رييس‌جمهوري آمريكا ادعا مي‌كند، متفاوت است.

جورج بوش روز يكشنبه از دفتر خود در كاخ سفيد در پيامي تلويزيوني گفت:

"نه تنها ما مي‌توانيم اين جنگ را در عراق ببريم بلكه در حال حاضر نيز در حال پيروزي در جنگ عراق هستيم".

نهاد مدني مسيحي در بيانيه خود نوشت: رييس جمهوري آمريكا در اظهارات ‪ ۱۶دقيقه‌اي خود هيچ برنامه روشني براي خروج از بن‌بست عراق ارايه نكرد.

دفاتراصلي سازمان "گروه‌هاي صلح‌آوران مسيحي" در آمريكا و كانادا است و شعبه‌هايي در كشورهاي ديگر دارد.

اين نهاد كه پيش از شروع جنگ به صورتي فعال در عراق حضور داشت، تاكيد كرده است كه بي‌اعتمادي به آمريكا در عراق همچنان رو به افزايش است.

دربيانيه اين سازمان اضافه شده است: نبود امنيت و خدمات اوليه، تلاش‌هاي محدود براي بازسازي در كنار تداوم بمباران غيرنظاميان، ربوده شدن افراد، گروگانگيري، شكنجه و بي‌قانوني، گوشه‌هايي از واقعيتهاي روزمره در عراق هستند.

اين نهاد كه تعدادي از اعضايش توسط گروه‌هاي مسلح شورشي در عراق به گروگان گرفته شده‌اند، پيش از افشاي بدرفتاري سربازان آمريكايي با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب، در گزارشي، ‪ ۷۲مورد عمده از بدرفتاري با زندانيان در عراق را منتشر كرده بود.

در بيانيه اين گروه تاكيد شده است: برخوردهاي غلط با شهروندان عراقي روند انزجار از بيگانگان را در عراق و دنياي اسلام افزايش مي‌دهد.

اين نهاد نوشت: در شرايط فعلي بر شمار افرادي كه در دنيا آمريكا را به خاطرسياست‌ها و اقداماتش در عراق دشمن اصلي فرض مي‌كنند، افزوده مي‌شود.

صلح آوران مسيحي از دولت آمريكا خواسته‌است كه همه سربازان و پايگاه‌هاي نظامي خود را از عراق خارج كند و در نخستين اقدام فوري همه سربازانش را از مناطق شهري بيرون ببرد.

اين نهاد همچنين از كاخ سفيد خواسته است با فراهم كردن منابع كافي مالي امكان بازسازي سريع زيرساخت‌هاي ضروري را در عراق فراهم آورد.

در اين بيانيه همچنين از واشنگتن خواسته شده است تا بازداشتگاه‌هاي گوناگون خود را در خاك عراق تعطيل كرده و امكان محاكمه عادلانه براي افراد بازداشت شده در عراق و يا در خاك خود را فراهم آورد.

اين بيانيه در پايان نيز متذكر شده است كه براساس نظرسنجي موسسه افكار سنجي "گالوپ"،‪ ۵۸درصد از مردم آمريكا اعتقاد دارند بوش هيچ برنامه‌اي براي پيروزي در عراق ندارد.

 

سفير سابق فلسطين: ژنرال ضياالحق دستور بمباران فلسطين را داده بود

روزنامه اردو زبان "نواي وقت" روز دوشنبه به نقل از سفير سابق فلسطين در اسلام‌آباد نوشت: ژنرال "ضياالحق" بدون اجازه مجلس و دولت، زماني كه فلسطيني‌ها زير نظر دولت اردن بودند، دستور حمله به فلسطين و بمباران آنجا را داده بود.

"احمد عبدالرزاق" سفير سابق فلسطين در پاكستان كه به تازگي ماموريتش بعد از ‪ ۲۰سال به پايان رسيده، اين مطلب را در مصاحبه اختصاصي با اين روزنامه عنوان كرد.

وي در پاسخ به سوالي درباره فاجعه سپتامبر سياه فلسطين كه ضياالحق نيز با اردن همكاري داشته و فلسطيني‌ها را بمباران كرده‌بود، آيا روابط پاكستان و فلسطين تيره شد، گفت: ضياالحق كه فرمانده قدرتمند ارتش بود، بدون اجازه دولت پاكستان، فلسطيني‌ها را بمباران كرده بود، وي در آنوقت تحت كنترل و نفوذ اردن بود اما وقتي رئيس جمهور شد، از فلسطيني‌ها به ظاهر حمايت كرد.

عبدالرزاق گفت: دولت پاكستان اگر تصميم برقراري روابط با اسراييل را داشته باشد، اختيار دارد، اما مردم پاكستان كه به هدف فلسطين علاقه‌مند هستند، مي‌خواهند قبله اول مسلمانان را آزاد ببينند.

وي در اين مصاحبه كه در اسلام‌آباد انجام شد، گفت: من در ‪ ۲۰سال گذشته كه سفير فلسطين بودم هميشه مورد حمايت مردم پاكستان بودم و مطمئن هستم روابط مردم پاكستان و فلسطين از بين نخواهد رفت.

وي گفت: مصر در قرارداد كمپ ديويد با اسراييل، چه نتيجه‌اي گرفت؟ اكنون اسرائيل حتي حاضر به باز كردن مرز خود با مصر نيست و مي‌گويد كه امنيت كشورش به خطر مي‌افتد.

سفير سابق فلسطين اضافه كرد: اردن نيز كه با اسراييل روابط ديپلماتيك دارد هيچ نتيجه‌اي برايش حاصل نشده است، اما مي‌دانم كه مردم اردن و مصر با فلسطيني‌ها هستند.

وي در پاسخ به‌اين سوال كه آيا روساي جمهور كشورهاي ديگر نسبت به اهداف فلسطيني‌ها بي‌توجهي نشان دادند، گفت: ساير دولتها نيز از ما حمايت كردند.

عبدالرزاق درباره اينكه آيا "نقشه راه" خاورميانه عملي خواهد شد و دولت فلسطيني بوجود مي‌آيد، گفت: بااين اوضاعي كه بوجود آمده اسراييل نقشه راه را عملي نمي‌كند و با توجه به اين كه عرفات فقط توانست ‪ ۲۳درصد از منطقه فلسطين را در اختيار بگيرد، بر ‪ ۷۷درصد منطقه همچنان دولت اسرائيل مسلط است و متاسفانه آن ‪ ۲۳درصد نيز به فلسطين داده نمي‌شود.

وي افزود: آمريكا و اسرائيل اول گفتند كه عرفات سد راه شده است و او را از سر راه برداشتند، حالا هم كه حماس در انتخابات راي زيادي كسب كرده مي‌گويند حماس سد راه شده است.

عبدالرزاق گفت: آمريكا و اروپا كه شعار جمهوريت مي‌دهند، حاضر به پذيرفتن درخواست مردم فلسطين نيستند و اكنون وقتي حماس پيروز مي‌شود، مي گويند ما حماس را به رسميت نمي‌شناسيم.

وي تاكيد كرد: فلسطيني‌ها تا آزادي قدس جنگ خود را ادامه خواهند داد.

وي همچنين درباره اين سوال كه اگر روابط ديپلماتيك بين پاكستان و اسرائيل برقرار شود، فلسطيني‌ها چه عكس‌العملي خواهند داشت، گفت: روابط ما با پاكستان همينطور خواهد ماند، چنانچه تركيه، اردن و مصر نيز با اسرائيل روابط ديپلماتيك دارند اما ما روابط خوبي با مردمشان داريم.

عبدالرزاق گفت: از خدا مي‌خواهم كه قدس آزاد شود و دولت و كشور فلسطين نيز تشكيل گردد.

وي در پايان گفت: كشميريها از خودشان زمين دارند، ولي ما ملتي هستيم كه آن را هم نداريم.

با پايان يافتن ماموريت عبدالرزاق، سرلشكر "يوسف رجب" به عنوان سفير جديد فلسطين در پاكستان معرفي شده است.

هند از تصميم پادشاه بوتان استقبال كرد

هند روز دوشنبه از اظهارات پادشاه بوتان مبني بر اجراي يك قانون اساسي نوين مبتني بر نظام دمكراسي پارلماني در اين كشور از سال ‪ ۲۰۰۸ميلادي استقبال كرد.

"جيگمه سينگه وانگچوك"، پادشاه بوتان روز شنبه گذشته اعلام كرد: وي در سال ‪ ۲۰۰۸ميلادي از قدرت كناره‌گيري مي‌كند و يك نظام مردم سالاري پارلماني در اين كشور همسايه شمالي هند براه خواهد انداخت.

سخنگوي وزارت خارجه هند در گفت وگو با خبرنگاران در دهلي‌نو، گفت: تعهد پادشاه بوتان نسبت به روند مشورت با مردم نشانه خردمندي وي است.

وي افزود: هند، همانند هميشه، خواستار استمرار صلح و ثبات در بوتان و تحقق آرمان‌هاي مردم اين كشور در آستانه ورود آنان به يك نظام قانوني جديد است.

پادشاه بوتان گفته است، قصد دارد به سلطنت يكصد ساله خاندان خود خاتمه داده و راه را براي انتخابات سراسري و برقراري مردم‌سالاري پارلماني در بوتان هموار كند.

جيگمه ‪ ۵۰ساله تصميم براي كنار رفتن از قدرت را در مراسمي به مناسبت بزرگداشت روز ملي بوتان در حضور بيش از ‪ ۸هزار تن از روستاييان و دانش آموزان در يك روستا واقع در ‪ ۹۰۰كيلومتري "تيمپو" پايتخت اين كشور اعلام كرد.

وي، كه در سال ‪ ۱۹۷۲ميلادي در سن ‪ ۱۷سالگي پس از فوت پدرش به سلطنت بوتان رسيد، در سال ‪ ۱۹۹۸ميلادي قدرت مطلقه خود را به شوراي وزيران واگذار كرد.

دولت بوتان در اوايل سال جاري پيش نويس يك قانون اساسي ‪ ۳۴ماده‌اي را آماده كرد و نسخه‌اي از آن را براي شهروندان اين كشور منتشر نمود تا از نظر و خواسته آنان آگاه شده و اصلاحات پيشنهادي را در آن شامل كند.

پادشاه بوتان آبان ماه امسال نيز طي اظهاراتي مردم سالاري پارلماني را بهترين نوع نظام براي اين كشور دانسته بود.

در قانون اساسي جديد نقش و مسووليت پادشاه،نمايندگان و روحانيون بوتان مشخص و محدود شده و انتظار مي‌رود تا اواخر سال ميلادي جاري به همه پرسي گذاشته شود.

در صورت تصويب اين قانون، اختياراتي كه در فرمان شاهي ‪ ۱۹۵۳ميلادي به پادشاه بوتان تفويض شده و وي را از قدرت مطلقه برخوردار كرده، لغو خواهد شد و بوتان به يك دمكراسي پارلماني دو حزبي تبديل مي‌شود.

مرحله انتقالي قدرت در بوتان از سال ‪ ۲۰۰۱ميلادي با ابراز تمايل پادشاه اين كشور با تبديل نظام سلطنتي فعلي به يك سيستم پارلماني آغاز شد.

جيگمه سينگي وانكچوگ، چهارمين پادشاه سلسله وانگچوك است كه در سال ‪ ۱۹۰۷ميلادي زمام حكومت را در اين كشور ‪ ۲ميليون نفري در شمال هند در دست گرفتند.

در كشور بوتان در زمان حاضر حدود ‪ ۵۳۰هزار نفر واجد شرايط براي شركت در انتخابات هستند.

چين، چهارمين قدرت بزرگ اقتصادى جهان     

 پكن: بر اساس ‌داده‌هاي اداره آمار، چين به مقام چهارمين قدرت اقتصادى جهان دست يافت. بر پايه اين گزارش، كاربرد راهكارهاى ارتقاء دهنده‌‌ى مدرن در  بخش‌هاى خدماتى و شركت‌هاى كوچك‌تر سبب  اعتلاى بازده اقتصادى شده است. بر اساس آمار جديد، بازده اقتصادى چين (بدون به حساب آوردن هنگ‌كنك) ٨/١٦درصد بيش از بازده پيش‌بينى شده براى سال ۲۰۰۴  است و بالغ بر يك مميز ۵۶ درصد بيليون يورو مى‌شود. بدين ترتيب چين پس از آمريكا، ژاپن و آلمان در مقام چهارم قدرت‌هاى اقتصادى جهان قرار مى‌گيرد. اين در حاليست كه پيش‌بينى مى‌شود، رشد اقتصادى اين كشور در سال ۲۰۰۵ بيش از ۹ درصد بوده باشد.  

دفاع بوش از استراق سمع مكالمات تلفنى شهروندان آمريكا     

 واشنگتن: جرج دبليو بوش، رييس جمهورى آمريكا به رغم انتقادهاى شديد و مخالفت دادگاه، از تصميم خود مبنى بر استراق سمع مكالمات تلفنى شهروندان آمريكايى دفاع كرد. وى گفت كه كنترل اين مكالمات تا زمانيكه آمريكا در معرض خطر تروريست‌ها قرار دارد، ادامه خواهد يافت. وى همزمان از انعكاس اين موضوع در رسانه‌ها انتقاد كرد. در همين حال مجلس نمايندگان آمريكا لايحه ”ممنوعيت شكنجه“ را تصويب كرد. مطابق اين قانون، شكنجه، رفتار غير انسانى و تحقير اسراى بازداشتگاه‌هاى آمريكايى در هر نقط‌ه‌اى از جهان ممنوع است.  

 تايلند بر حمايت خود از نامزدي سوراكيارت براي دبيركلي سازمان ملل تاكيد كرد

وزارت امورخارجه تايلند اعلام كرد كه دولت همچنان از نامزدي "سوراكيارت ساتي راتاي" معاون نخست‌وزير اين كشور براي سمت آتي دبيركلي سازمان ملل متحد حمايت مي‌كند.

روزنامه نيشن چاپ تايلند در شماره روز جمعه خود نوشت: وزارت امور خارجه طي پيامي به سفارتخانه‌هاي خود در سراسر جهان بر اين موضوع تاكيد كرده است.

مطبوعات تايلند در شماره روز پنجشنبه خود از دخالت تازه آمريكا در امور داخلي اين كشور پرده برداشتند.

به نوشته اين مطبوعات ، سفير تايلند در آمريكا با ارسال نامه محرمانه‌اي براي مقامات بانكوك اعلام كرد كه واشنگتن آنان را براي پس گرفتن تقاضاي تايلند براي احراز دبيركلي سازمان ملل متحد زير فشار قرار داده است.

روزنامه نيشن در صفحه‌مقالات روز پنجشنبه خود با درج يك ستون در اين‌باره ، خواستار مقاومت مسوولان تايلندي در برابر زياده‌خواهي‌هاي آمريكا شد.

در اسفند ماه سال ‪ ،۱۳۸۳رسانه‌هاي جنوب شرق آسيا از وزير امور خارجه وقت تايلند و معاون فعلي نخست وزير اين كشور به عنوان تنها نامزد آسيا براي دبيركلي سازمان ملل متحد در سال ‪ ۲۰۰۶نام بردند.

از زماني كه كشورهاي آسه‌آن تصميم گرفتند از نامزدي " سوراكيارت ساتي راتاي" براي دبيركلي سازمان ملل متحد حمايت كنند، شانس وي براي تصدي اين پست افزايش يافت.

December 25th, 2005



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها